Jedną z tegorocznych nowości na rynku planszówek skierowanych głównie do dzieci jest Wesoła Farma od 2 Pionków (Portalu). Gra, która na pierwszy rzut oka przyciąga przede wszystkim pięknymi, kolorowymi grafikami. Jak natomiast sprawdza się mechanika i czy faktycznie jest to pozycja dla najmłodszych? Sprawdźmy to! 🙂

Co na farmie?

Każdy gracz otrzymuje na początku gry planszę, na której znajduje się jego stodoła (do gromadzenia zapasów – maksymalnie 6 sztuk zbiorów) i trzy rzędy grządek – na każdą porę roku (poza zimą, kiedy uprawy z założenia nie rosną), na której sadzić będziemy marchewkę, zboże, buraki i koniczynę. Na każdej farmie mieszkają oczywiście zwierzęta – krowy, owce, świnki i króliki, które należy wykarmić. Wokół powyższych elementów skupia się cała rozgrywka, a żeby wygrać – trzeba wykarmić swoje zwierzęta w większym stopniu, niż inni farmerzy. Jak do tego doprowadzić? Rzućmy okiem na mechanikę.

Czas na zbiory!

Czas na zbiory!

Sadzić, zbierać, karmić, powtórz!

Gracze rozpoczynają grę z dwoma kartami sadzonek w ręku i dwoma monetami. Na początku tury dobierają jeszcze jedną kartę, zasadzone wcześniej rośliny rosną, a następnie mają do dyspozycji dwie z sześciu akcji. Mogą zatem:

  1. Zakupić rośliny – na targu znajduje się zawsze 6 kart roślin. Gracz może kupić maksymalnie 3 z nich – mogą to być odkryte karty, bądź z góry talii – za każdą płaci jedną monetę.
  2. Zasadzić rośliny – gracze dokładają maksymalnie 2 karty różnego rodzaju, bądź 3 takie same – oczywiście na grządkach wiosny.
  3. Zebranie roślin – koniczyna i marchew gotowe są do zebrania latem, natomiast buraki i zboże dopiero jesienią. Gracze mogą zebrać dowolną ilość kart, pod warunkiem, iż zbiory są gotowe i mają miejsce w stodole (jest w stanie pomieścić maksymalnie 6 kart). Jeśli na grządkach jesieni pozostaną jakieś niezebrane karty – w kolejnej turze zgniją i zostaną odrzucone.
  4. Nakarmienie zwierząt – na stole odkrytych jest 5 kart karmienia. Każda z nich odnosi się do konkretnego typu zwierzęcia, ponadto zawiera koszt (każde zwierze ma swoje preferencje smakowe!) i wartość punktową. Przy wykorzystaniu zbiorów zmagazynowanych w stodole gracze mogą nakarmić dowolną liczbę zwierząt, o ile mają oczywiście taką możliwość.
  5. Sprzedać rośliny – karty roślin mają przypisaną wartość pieniężną – jeśli zatem zabraknie funduszy na zakup konkretnych sadzonek, które w przyszłości mają dać pożywienie zwierzątkom, można sprzedać część zapasów.
  6. Pobrać monetę z banku.
Nakarmione zwierzątko to szczęśliwe zwierzątko!

Nakarmione zwierzątko to szczęśliwe zwierzątko!

Gra kończy się, kiedy stos kart karmienia wyczerpie się i nie będzie już możliwości dołożenia dodatkowej karty. Podlicza się wtedy posiadane punkty na kartach karmienia u swoich zwierzątek. Ponadto osoba, która posiada największe zwierzę danego rodzaju – otrzymuje dodatkowe punkty. Aby nie koncentrować się na wykarmieniu tylko jednego rodzaju zwierząt – każde stworzenie, które nie zostało w ogóle nakarmione przynosi na koniec gry -3 punkty.

Karty karmienia

Karty karmienia

Jak wrażenia?

Jak widać, zasady są bardzo proste i powtarzalne. Dzięki temu gracze mogą z jednej strony planować swoje ruchy z wyprzedzeniem (i muszą to robić!), z drugiej ze względu na odkrywane karty – reagować dynamicznie. Ograniczona ilość akcji do sześciu, z których gracze mogą wybrać jedynie dwie w swojej turze przypomina mi klasykę gier euro, czyli sławetną Agricolę. Oczywiście sama tematyka nasuwa takie właśnie skojarzenie. O ile Agricola jednak nie została moją ulubioną grą, o tyle Wesoła Farma ze względu na dużo mniejszą liczbę możliwych do wykonania akcji, szybkość rozgrywki, ładne grafiki wzbudziła dużo bardziej pozytywne odczucia.

Karty roślin

Karty roślin

Jak sprawdza się z dziećmi?

Naszym Obiektem Testującym w przypadku gier dziecięcych jest 4,5-letnia córka. Wiem, że propozycja 2 Pionków skierowana jest dla 8-latków i wyżej, aczkolwiek każdą tego typu grę, niezależnie od grupy docelowej testujemy właśnie z córką. Po pierwsze, już od jakiegoś czasu gra w różne tytuły, po drugie z doświadczenia wiem, że wymagania wiekowe gier są zazwyczaj zawyżone. W przypadku Wesołej Farmy – 8 lat też jest na wyrost, wg mnie 5-6 latek będzie w stanie grać samodzielnie. Wspomniana 4,5-latka, grając z pomocą dorosłego skupiała się głównie na karmieniu zwierzątek, nie przykładając zbyt wielkiej wagi do procesu, którego efektem jest zakup kart karmienia. Nie zmienia to jednak faktu, że czerpała z gry przyjemność (przez pierwszy tydzień graliśmy praktycznie codziennie po kilka razy 😉 ), a każde dziecko w wieku szkolnym będzie zadowolone z rozgrywki. Dla starszych natomiast sprawdzi się jako lekkie euro – wstęp do bardziej skomplikowanych gier, lub przerywnik między cięższymi tytułami.

Farmerska waluta

Farmerska waluta

Warto jeszcze wspomnieć, iż Wesoła Farma otrzymała nagrodę za Najlepszą Szatę Graficzną 2011, a także była nominowana do Najlepszej Gry Rodzinnej 2014, Najlepszej Gry Targów 2011 i Najbardziej Innowacyjnej Gry 2011. Nie dziwię się. 🙂

Jeśli szukasz gry dla dzieci, która ma je zainteresować euro-tytułami – WARTO

Jeśli zależy Ci na ładnych grafikach i prostych zasadach – WARTO

Jeśli nie chcesz brnąć w skomplikowalność Agricoli, ale szukasz gry o tematyce farmerskiej – WARTO

Wydawca: 2 Pionki (Portal)
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 8+
Czas: 30 minut


2 Comments

GRY PLANSZOWE W PIGUŁCE #775 - Board Times - gry planszowe to nasza pasja · 5 maja 2016 o 11:04

[…] BoardGamesAddiction zabierze was na Wesołą Farmę. […]

Farmageddon, czyli wściekły hodowca w swoim żywiole! – Board Games Addiction – recenzje, zdjęcia, nowości, luźne gadki – o grach planszowych! · 19 czerwca 2016 o 04:35

[…] tego wszystkiego na punkty ma największe znaczenie. Mamy gry przeznaczone dla młodszych (np. Wesoła Farma od 2 Pionków), jak i dorosłych (jak np. Agricola – klasyczne euro). Trefl także podjął […]

Nie bój się, komentuj! :)